Вівторок
28.09.2021
01:42
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Вересень 2021  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Архів записів
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 57
Міні-чат
200
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Степанівська Перша ЗОШ І-ІІІ ступенів

Адаптація учнів 5 класу до умов навчання в основній школі

 

План   проведення

  1.  Привітання учасників  консиліуму.
  2.  Актуальність проблеми адаптації учнів 5-х класів щодо навчання в основній школі (Заступник директора  з НВР С. Ю. Цикалова)

3.  Вправа «Поділись почуттями»

4.  Психологічні особливості дітей 10-11 років. Матеріали спостережень. (Заступник директора  з НВР С. Ю. Цикалова)

5.  Перші кроки щодо порозуміння. Психолого - педагогічна характеристика класу. (Класний керівник 5 класу)

6.  Вправа «Мікрофон». Виступи вчителів-предметників.

7.  Поради батькам, педагогам.

 

 

 

 

І Привітання учасників  консиліуму

 Сьогодні ми проводимо методичний захід, педагогічний консиліум,    головна   мета якого:

- обговорити проблеми адаптації п'ятикласників до навчання в основній школі;

- створити умови для аналізу свого особистісного досвіду і професійної компетентності;

- виробити рекомендації для всіх учасників навчально-виховного процесу з проблемних моментів адаптації.

 

 

ІІ Актуальність проблеми адаптації учнів 5-х класів щодо навчання  в основній школі

Перехід з початкової в середню ланку школи є переломним, кризовим періодом у житті кожного школяра. Практично будь-який вчитель скаже, що початок 5 класу - складний етап, і не тільки для дитини, а й для вчителів, і для батьків. Багаторічні спостереження педагогів та шкільних психологів свідчать про те, що перехід з початкової школи в середню неминуче пов’язаний зі зниженням успішності, хоча б тимчасовим. Учням, які звикли до певних порядків початкової школи, необхідний час, щоб пристосуватися до нового темпу і стилю життя. Для 5-тикласника, що приходить у школу 1 вересня, все виявляється новим. Період адаптації до нових умов навчання, який переживають пятикласники на початку навчального року, багато в чому схожий з тим, який був характерний для початку навчання в першому класі:

  • Різка зміна умов навчання;
  • У розкладі з’явились назви незнайомих предметів.
  • І найголовніше— кожний предмет веде новий вчитель.
  • Різноманітність і якісне ускладнення вимог, що пред’являються до  школяра різними вчителями;

Ø Зміна позиції «старшого» у початковій школі на «самого   

            маленького» в середній.

Все це є досить серйозним випробуванням для психіки школяра.

 

Труднощі не обмежуються рамками навчального процесу, а так само пов'язані з організацією життя в школі в цілому і психологічною атмосферою в сім'ї. Підстав для такого твердження більш ніж достатньо:

  • стан дітей в цей період з педагогічної точки зору характеризується низькою організованістю, іноді недисциплінованістю;
  • зниженням інтересу до навчання та його результатами;
  • зниженням самооцінки;
  • високим рівнем ситуативної тривожності.

Це означає, що збільшується число дітей, що зазнають значних труднощів при навчанні та адаптації до нових умов організації навчального процесу. Для них особливо важлива правильна організація адаптаційного періоду при переході з початкової школи в середню ланку.

 ІІІ Вправа «Поділись почуттями»            

Наш досвід показує, що переважна більшість п'ятикласників відчувають різні труднощі, пережиті в період адаптації до навчання в середній ланці.  

А з якими труднощами довелося зустрітися Вашій дитині в 5 класі? Можливо, деякі з них Ви відчули ще на початку навчального року, а деякі, можливо, залишилися нерозв'язаними й досі.

Які зміни відбулися з вашою дитиною із початком навчання у 5 класі?           Батьки по черзі передають один одному «сердечко» - символ одкровення і говорять про труднощі своєї дитини.

Результати анкетування                   

Тепер ми пропонуємо порівняти вам вашу думку з точкою зору дитини. Що ж на їх погляд змінилося в їхньому житті з переходом у 5 клас?

Як свідчить аналіз проведеного опитування учнів 5 класу,   можна зробити висновок  про позитивну динаміку адаптаційного процесу: майже в усіх учнів появились улюблені вчителі, навчальні предмети. В учнів не виникло  особливих  проблем із засвоєнням змісту навчального матеріалу основних предметів. Багато зусиль частині учнів доводиться прикладати для вивчення англійської мови, природознавства, математики, української мови. Обєм  усіх  домашніх завдань, які  отримують учні, не перевищує гранично допустимої норми  -  2,5 год на день.  Разом з тим викликає занепокоєння той факт, що  один учень класу на виконання домашнього завдання затрачає менше 1 год, а один учень вказав 4 год. Троє учнів  відмічають, що при  виконані домашніх завдань батьки їм не допомагають.

 

ІV Психологічні особливості дітей 10-11 років

     П'ятий клас — один з визначних етапів у житті людини. Це не просто перехід від одного ступеня до іншого. У початковій школі провідною  була пізнавальна діяль­ність, головні спрямування дитини були зорієнтовані на навчання, для неї було важливе схвалювання вчителя, батьків за успіхи у навчанні. Було цікаво вчитися, пізнавати нове!

     На час переходу у 5 клас діти вивчили ази наук. Все більше на перший план  виступає бажання спілкуватися з однолітками, бути прийнятим та визнаним. Тому на емоційне самопочуття дитини все більше впливає те, як складаються  її стосунки з товаришами. Суттєво змінюється характер самооцінки школярів цього віку (в цей перехідний пе­ріод можна говорити про кризу самооцін­ки). Незадоволення собою поширюється і на навчальну діяльність, здавалось би, вже опановану діяльність.

     В результаті виникає психологічна незахищеність перед новим етапом розвитку, незадоволення собою, взаєминами з іншими критичність результатів навчання. Все це може стати, з одного боку, стимулом до розвитку, а може й негативно відбитися на характері, стати перешкодою для повно­цінного формування особистості.  Проблемним на перехідному етапі для п'ятикласників є складність адаптації у відно­синах з новими вчителями-предметниками, яка супроводжується часто конфліктами, взаємним незадоволенням. Авторитет­ний вчитель зникає, а на його  місце приходять декілька, кожний зі своїми вимогами та підходом. Дитина губиться,і, і якщо пер­ші кроки взаємин невдалі, шукають винуватого: частіше вчителя, рідко — себе.

     Тому для класного керівника необхідними  є мякість, увага, переживання за дитину, не допускається покарання. Перебудова  існуючого стереотипу -- справа нелегка,  яка потребує багато зусиль  і часу.  Процес, протягом якого йде становлення особистості пятикласника, залежить від того, наскільки успішно буде проходити перехідний етап.  Як може проявлятися дезадаптація? У вигляді реакції активного протесту (агресивність, негативізм  у відносинах, напруженість, роздратованість); у вигляді  пасивного протесту (депресія, наявність страху,  відсутність інтересу до навчання,  шкільного життя); у вигляді реакції тривожності (невпевненість, напруженість, нестійкий контакт з однолітками).

Період адаптації до нових правил і вимог може займати в дитини від одного місяця до цілого року. У цей час може спостерігатися і деякий спад успішності, так як діти скоріше зайняті вивченням форми, ніж змісту навчальної діяльності.   Деякі діти в силу своїх психологічних особливостей не готові до подібної самостійності – поєднувати навчальні та організаційні сторонни шкільного життя:

  • вони відчувають розгубленість,
  • весь час плутають і забувають,
  • не можуть зосередитись на навчанні.
  • деякі діти настільки звикли до постійного контролю з боку дорослих, що  не здатні самостійно організувати власне шкільне життя.
  • уповільнюється темп їхньої діяльності;
  • виконання певних видів робіт потребує більше часу;
  • діти частіше відволікаються;
  • можуть бути роздратованими, неуважними;
  • можуть неадекватно реагувати на зауваження тощо.

Це, як наслідок, може бути причиною зниження рівня навчальних досягнень, втрати мотивації до навчання, породжувати конфліктні ситуації між однолітками та дорослими. Водночас досить часто у школярів цієї групи проявляється так зване «почуття дорослості»: діти потребують поваги та самостійності, серйозного та довірливого ставлення до них з боку дорослих. Якщо ж основна школа не пропонує учням засобів реалізації їх почуттів дорослості, то в підлітків формується установка на вчительську несправедливість і необ'єктивність.

Труднощі шкільного життя при переході в основну школу    

  • збільшення навчального навантаження;
  • зміна режиму дня;
  • збільшення часу на підготовку домашніх завдань.
  • зміна кількості навчальних предметів, вчителів
  • відмінність вимог з боку вчителів-предметників;
  • зміна стилю спілкування вчителів з дітьми.

Спостереження за учнями, спілкування з ними в цей період показує, що вони дуже розгублені, не можуть зрозуміти, як будувати стосунки з педагогами, які вимоги обов'язкові для виконання, до школяра вперше пред'являється багато вимог з боку багатьох людей. На п'ятикласника обрушується потік інформації з незрозумілими для нього словами, термінами.

Про  труднощі адаптації можуть свідчити такі ознаки:

1. Втомлений, стомлений зовнішній вигляд дитини.
2. Небажання дитини ділитися своїми враженнями про проведений день.
3. Прагнення відвернути дорослого від шкільних подій, переключити увагу на інші теми.
4. Небажання виконувати домашні завдання.
5. Негативні характеристики на адресу школи, вчителів, однокласників.
6. Скарги на ті чи інші події, пов'язані зі школою.
7. Неспокійний сон.
8. Труднощі ранкового пробудження, млявість.
9. Постійні скарги на погане самопочуття.

     Успішність адаптації молодшого підлітка залежить не тільки від інтелектуальної готовності, але й від того, наскільки добре він вміє налагоджувати відносини і спілкуватися з однокласниками та педагогами, дотримуватися шкільних правил, орієнтуватися в нових ситуаціях.

Ознаки успішної адаптації:  

  • задоволеність дитини процесом навчання;
  • дитина легко справляється з програмою;
  • ступінь самостійності дитини при виконанні нею навчальних завдань, готовність вдатися до допомоги дорослого лише ПІСЛЯ спроб виконати завдання самому;
  • задоволеність міжособистісними стосунками з однокласниками і вчителем.

 

V Перші кроки щодо порозуміння.

 Психолого - педагогічна характеристика класу.

(Виступ класного керівника)

 

VІ  Вправа «Мікрофон»   иступи вчителів – предметників) 

  • Яке загальне враження склалось у вас про цей клас: про його поведінку, ставлення до навчання, вчителів, про взаємини між учнями?
  • У чому полягають ваші основні трудно­щі в роботі з цим класом і в яких ситуаціях вони найбільше трапляються: на уроках, у безпосередньому спілкуванні з дітьми, під час перерви, у процесі проведення позакласних заходів тощо?
  • Які методи,форми роботи є найбільш прийнятними  в 5 класі?
  • Чи подібний цей клас на інші класи, з якими вам доводилось мати справу у педагогічній роботі?
  • Що вам видається найдоцільнішим для подолання труднощів: налагодити регулярну роботу з батьками чи домовитись про певні заходи стосовно цього класу з боку всього педагогічного колективу, вчителів, які у ньо­му працюють?
  • Назвіть позитивні сторони цього класу. Які шляхи видаються вам найдоцільніши­ми для зміцнення та розвитку позитивних сторін?
  • Що в житті цього класу здається вам незрозумілим, незбагненним? Інакше кажу­чи, якої інформації про цей клас вам бра­кує?

 

          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поради батькам п’ятикласників

  1. Якщо Вас щось турбує в поведінці дитини, якомога швидше зустріньтеся і обговоріть це із класним керівником.

2. Якщо в родині відбулися події, що вплинули на психологічний стан дитини, повідомте про це класного керівника. Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в поведінці дітей.

3. Цікавтеся шкільними справами, обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів.

4. Не слід відразу ослабляти контроль за навчальною діяльністю дитини, якщо в період навчання в початковій школі вона звикла до контролю з вашого боку. Привчайте дитину до самостійності поступово: вона має сама збирати портфель, телефонувати однокласникам і дізнаватися про уроки,  тощо.

5. Внутрішній світ дитини ще нестабільний, тому батькам не слід залишати своїх дітей без нагляду. Підліток дуже вразливий і легко піддається впливам як позитивним, так і негативним.

6. У батьках підлітки хочуть бачити друзів і порадників, а не диктаторів.